Foreløpig er bommen stengt i Bodø: – Vi jobber med mye spennende
Folk har stått i kø for å sikre seg plass på omvisningsturene på Tyskerhaugen. Og foredragene deres i bunkeren på Jentofthaugen vært smekkfulle.
– Det har vært svært god respons på dette. Nå er det naturlig nok pause. Men vi kommer sterkt tilbake når det åpner opp. Vi jobber med mye annet spennende nå, sier Thomas Lillevoll og Knut Støre i Bodø Bunkermuseum.
Nye foredrag
Krigshistoriker Støre er i full gang med å produsere opp nye foredrag som vil bli satt opp når smittesituasjonen roer seg og det åpner opp.
– Vi har flere klare. Vi gleder oss til å kunne presentere disse.
Mange har fått opp øynene for bunkermuseet. De får daglig henvendelser fra både nær og fjern. Noen har krigshistoriske spørsmål mens andre ønsker å sikre seg en omvisning i forbindelse med sommerferien 2021.
Les også: Denne hemmelige bunkeren i Bodø var svært viktig for tyskerne: – De tegnet den ikke engang inn på sine egne kart
Turoperatør
– Vi har et bra trøkk med henvendelser. Vi er i dialog med en turoperatør som ønsker faste turer hit til bunkeren i sommer. Det er kjempeartig og betyr jo også inntekter for oss, sier Lillevoll.
I sommer håper Lillevoll og Støre at de får arrangert omvisningsturer i festningsanlegget i Rønvik. Det var her tyske soldater i Bodø under andre verdenskrig skulle søke tilflukt hvis de ble angrepet.
Arrangere turer
– Vi ser også på muligheten for å arrangere historiske sykkelturer. Vi ser videre på muligheten for å få til turer for å se på feltstillinger i terrenget. I Bodømarka er det mange spor etter krigen, sier de to krigshistorikerne.